O PROJEKCIE

„Laboratorium żywej kultury/Metakultura, infrastruktura, akupunktura”

Program „Kultura i rozwój” oraz związane z nim projekty: „Spisek kultury” (2013 r.) i „Fraktale” (2014 r.) doprowadziły do konkluzji, że w polu kultury istnieje wiele ważnych, lecz ukrytych praktyk twórczego uczestnictwa. Nie są one obecne w powszechnej świadomości, nie znajdują uznania w działaniach istniejących instytucji kultury – nierzadko są wręcz aktywnie delegitymizowane z powodu swej oryginalności, która może nieść zagrożenie dla istniejących grup interesu.

Praktyki te ukazują podmiotowość i twórczy potencjał o dużym rozwojowym znaczeniu, z punktu widzenia tak pojedynczych osób, jak i całych społeczności. Okazuje się, że wnioski z ich analizy, są zbieżne z ustaleniami nowej socjologii kultury. Wprowadza ona pojęcie żywej kultury, mówiące, że nowoczesna, hierarchiczna definicja kultury nie odpowiada rzeczywistym praktykom kulturowym ponowoczesnego społeczeństwa. Polityki kulturalne odwołujące się do tej nieaktualnej definicji i w oparciu o nią tworzące ład instytucjonalny nie mogą prowadzić do optymalnych rezultatów.

Dynamiczne rozumienie kultury wymaga zastosowania dynamicznych instrumentów oddziaływania. Muszą być one nastawione na ciągłe zmiany pola kultury i nieustanne występowanie zjawisk emergentnych – wcześniej nieznanych, a decydujących o twórczym tego pola charakterze. Muszą charakteryzować się zdolnością do nieustannej krytyki i modyfikacji, by za tymi procesami nadążać. Dlatego proponowana jest laboratoryjna formuła tworzenia instrumentów oddziaływania, uwzględniająca konieczność systematycznej, empirycznej weryfikacji ich adekwatności i dalszego rozwoju.

Tym właśnie jest laboratorium żywej kultury. Celem zadania – realizowanego w ramach programu „Interwencje” – jest wypracowanie generycznych instrumentów wspierania twórczego uczestnictwa w kulturze i rozwoju twórczego potencjału osób oraz społeczności. Instrumenty te mają być możliwe do zastosowania w różnych miejscach i na różnych poziomach formułowania polityk kulturalnych: w jednostkach samorządu terytorialnego, organizacjach społecznych, instytucjach.

Instrumenty zostaną zdefiniowane na podstawie syntezy doświadczeń już zakończonych projektów analizy pola żywej kultury oraz praktyk uczestnictwa, a także projektów właśnie realizowanych (m.in. seminarium i badania Jerzego Hausnera; „Jaskółki” Towarzystwa Inicjatyw Twórczych Ę; „Ponowa” Stowarzyszenia Tratwa). Analiza ta będzie wzbogacona o studia przypadków badające najciekawsze projekty oddziaływania zgodne z przedstawionym paradygmatem.

Koncepcja i realizacja: Edwin Bendyk
Produkcja: Bęc Zmiana, http://www.beczmiana.pl
Projekt graficzny materiałów promocyjnych: Tomasz Bersz
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Narodowego Centrum Kultury- Kultura – Interwencje
NCK_jezyk-ojczysty-zNCK_kolor-CMYK

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s